Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the cookie-law-info domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/femkeakke/domains/femkeakkerman.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-asset-clean-up domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/femkeakke/domains/femkeakkerman.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Data visualisatie met Google Data Studio - Femke Akkerman

Data visualisatie

In deze blog het belang van één duidelijk meetinstrument per fase in de klantreis en hoe je dat strak visualiseert met Google Data Studio.

Wil je jouw business een boost geven, zorg er dan voor dat je ook voldoende feeling krijgt met de marketingdata. En daarvoor hoef je geen wiskundige te zijn. Wel is er inmiddels zoveel data voorhanden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je kan je er helemaal in verliezen of je weet niet waar te beginnen. Google Data Studio is dé uitkomst als het gaat om het visueel presenteren van de belangrijkste statistieken.

Voorbeeld van een Google Data Studio Rapport:

Wat zijn de belangrijkste statistieken?

Dat is wisselend per business. De meeste bedrijven focussen puur op sales en natuurlijk is dat een belangrijke statistiek, maar alleen focus op sales is niet genoeg. In aanloop naar een verkoop gaat er bij de klant een proces aan vooraf, de klantreis. Als jij niet voldoende sales hebt (of je wilt simpelweg meer sales), dan wil je ook weten aan welke knoppen je moet draaien om de uiteindelijke sales te bevorderen. Om te weten of jouw acties effect hebben, is het verstandig om ook andere statistieken in de gaten te houden.

De klantreis

De klantreis, de naam zegt het al, is de reis die jouw klant aflegt tot en met een aankoop en daarna evt. nog een aankoop. Maar die reis is bij de aankoop niet afgerond. Daarna volgen nog meer fases, zoals het terugkeren van die klant voor een nieuw product, of het achterlaten van een review. Een klantreis begint bijvoorbeeld bij de eerste keer zien van jouw aanbod via een online advertentie, waarna de klant hopelijk (bij grote tevredenheid) meer aankopen doet en je de klantreis kunt verlengen. In alle fases van de klantreis wil je meten of het effect heeft als je veranderingen aanbrengt en nieuwe acties uitvoert. Dus als je vooral wilt inspelen op het vergroten van de naamsbekendheid (Awareness), dan houd je bijvoorbeeld statistieken als website-bezoekers of bereik op social media bij. Wil je dat jouw bezoekers sneller overtuigd zijn van jouw online aanbod (Activation), dan houd je bij hoeveel van jouw website-bezoekers doorklikken naar bijvoorbeeld het plannen van een afspraak of het openen van de evenementen-agenda.

One Metric That Matters

In de klantreis kun je zes fases onderscheiden. Het is belangrijk om niet teveel data per fase bij te houden, beperk het tot een meetinstrument per fase. Ook wel bekend als de OMTM, wat staat voor One Metric That Matters. Hiermee behoud je overzicht en een duidelijke focus en zo verlies je je niet in de data die voorhanden is. Voordat je begint met het maken van jouw dashboard, bepaal je dus heel duidelijk de metrics die binnen jouw klantreis relevant zijn.

Google Data Studio

Google Data Studio is een hele handige tool om jouw marketingstatistieken in bij te houden. Je kan het vergelijken met het maken van kleurrijke grafieken en tabellen binnen Excel. Maar de grote voordelen van Google Data Studio t.o.v. Excel zijn:

  • Google Analytics is direct aan Google Data Studio te koppelen.
  • De dashboards zijn overzichtelijk te delen met bijvoorbeeld een collega, directeur of compagnon. Je kan kiezen of ze het alleen mogen inzien of ook mogen bewerken (net als met een Google Docs).
  • Je kunt er een periodekiezer aan toevoegen zodat de kijker zelf kan bepalen over welke periode hij of zij de statistieken wilt inzien.
  • Je kunt er filters aan toevoegen. Bijvoorbeeld dat de kijker alleen de statistieken kan bekijken van 1 specifiek product.
  • Het ziet er simpelweg veel strakker uit (het oog wil ook wat)

Voorbeeld van een dashboard in Google Data Studio, waarbij ik bewust de OMTM’s per fase inzichtelijk heb gemaakt. Een deel van de statistieken komt uit Google Analytics, een ander deel uit Google Sheets. 

Jouw eigen Google Data Studio rapport

Heb jij behoefte aan meer feeling met jouw marketing-data? Wil je een overzicht waarin je zelf makkelijk kan bijhouden waar de mogelijkheden tot groei liggen en of de acties ook effect hebben? Neem contact met me op. Ik kan je helpen de klantreis en meetinstrumenten inzichtelijk te maken en een Google Data Studio rapport voor je opzetten. Op een manier dat je mij niet meer nodig hebt en het volledig zelfstandig bij kan houden. Feeling met data krijg je namelijk alleen als je er zelf bewust mee bezig blijft. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker ;).

 

Klaar om
te groeien?

Neem contact op, dan plannen we een kennismaking