Notice: Array to string conversion in /home/femkeakke/domains/femkeakkerman.nl/public_html/wp-content/themes/template/includes/social.php on line 40
Array
Jouw podcast promoten doe je zo! 10 effectieve tips
Volop luisteraars voor jouw podcast als je deze 10 tips toepast. Succes!
Een podcast is een perfecte manier om jouw boodschap, kennis en verhaal over te brengen. Mensen nemen tijd voor een podcast, dus voldoende ruimte voor diepgang. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw podcast ook luisteraars krijgt en voldoende onder de aandacht gebracht wordt? Tijd om jouw podcast effectief te promoten! En hoe je dat doet, lees je hier.
Tip 1: Maak een visuele teaser om jouw podcast te promoten
Goed nieuws. Ook audio kan je visueel maken! En daarmee bedoel ik niet dat je tijdens de podcast-opname het hele interview gefilmd moet hebben (ook handig, maar wel iets meer werk). Hiermee bedoel ik dat je van een aansprekend fragment uit jouw podcast een visueel geluidsgolf maakt en dit in een mooie social post verwerkt. Bewegende geluidsgolven precies op het ritme van jouw audio. Zie hieronder een voorbeeld:
Dit bericht op Instagram bekijken
Het leuke aan zo’n visuele post is dat je het ook geheel in jouw huisstijl kunt opmaken en het op elk social media kanaal als video te delen is. Zo kan je er ook een foto van de podcast-opname aan toevoegen bijvoorbeeld, een inspirerende quote en niet geheel onbelangrijk: Ondertiteling! Doordat het bewegend beeld is met inhoud, vang je snel de aandacht op de social media tijdlijn. Ik heb hier een handige instructie gemaakt van hoe je zelf zo’n social media post met geluidsgolven maakt.
Tip 2: Maak vlogs of video’s tijdens de podcast-opname
Hierin heb je twee opties. Optie 1: Je kan één of twee camera’s laten draaien tijdens de podcast-opname en hier leuke videofragmenten uitknippen. Dat is heel effectief om jouw podcast te promoten, maar houd er rekening mee dat dit veel tijd kost. Wie dit heel leuk doet is Dide Vonk van de makers podcast. Zie hieronder een voorbeeld:
Dit bericht op Instagram bekijken
Optie 2: Je maakt (samen met jouw gast) vooraf of na afloop van de podcast-opname een kort vlogje op. Hierin laat je jouw enthousiasme zien en vertel je wat er in deze podcast allemaal aan bod komt of is gekomen. Zodra de podcast gepubliceerd is, heb je jouw vlogje al achter de hand.
Tip 3: Maak foto’s tijdens de podcast-opname
Hoe meer content hoe beter! Is video een te grote stap voor je, maak dan sowieso een foto van de opname. Ook als je wel een video hebt opgenomen, is het goed om ook altijd nog een foto achter de hand te hebben. Deze kan je gebruiken als uitgelichte afbeelding van de podcast aflevering of webpagina waar je de podcast promoot.
Tip 4: Varieer en herhaal
Met één post per podcast-aflevering ben je er niet, zeker in het begin niet. Mensen zien jouw social media post wellicht wel, maar het kan voor die persoon op dat moment niet uitkomen of ze zijn nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van jouw podcast. Geef niet op! Want uit 1 podcast-aflevering kan je zoveel content halen! Inspirerende quotes, reviews van anderen die op de podcast reageren, verschillende audiofragmenten, behind-the-scenes materiaal. Herhaal, varieer, experimenteer en wees geduldig. Op termijn zal je zien dat je steeds meer luisteraars krijgt.
Tip 5: Neem mensen mee in het maakproces
Storytelling is key! En dat begint al bij jouw eerste stappen richting het maken van de podcast, neem jouw volgers mee in de voorbereiding. Deel jouw enthousiasme over dat een specifieke gast ‘Ja’ heeft gezegd op deelname aan jouw podcast. Maak een timelapse van dat je jouw podcast-studio aan het opbouwen bent. Laat zien dat je jouw podcast-apparatuur hebt gekocht. Laat een kleine sneak preview zien van het artwork. Je hoeft niet direct alles prijs te geven, maar tease je volgers alvast met dat er iets heel tofs onderweg is.
Tip 6: Embed de aflevering op jouw website
Vaak denken mensen niet aan hun website bij het promoten van hun podcast, maar weet elk podcast-platform de mogelijkheid biedt om jouw podcast in te sluiten (embedden) op een webpagina. Vaak ook nog precies in jouw gewenste huisstijl-kleuren. Zo kan je bijvoorbeeld een blog-artikel schrijven over de inhoud van jouw podcast en mensen zo uitnodigen direct naar jouw podcast te laten luisteren.
Zie hieronder een voorbeeld waarbij ik een aflevering van Spotify insluit op de pagina.
Afhankelijk van welk podcast-platform je kiest, kan je dit mooi embedden op je website, zelfs in jouw eigen huisstijl-kleuren. Wil je weten wat het beste podcast-platform voor jou is, stuur mij een even e-mail met de specifieke wensen en vragen op info@femkeakkerman.nl. Dan geef ik je advies, aangezien ik inmiddels meerdere ken.
Tip 7: Reviews in de Apple podcasts app
Is jouw podcast ook te beluisteren in de Apple podcasts app? Nodig jouw luisteraars dan uit om een review achter te laten in deze app. Want als je binnen korte tijd een hoop nieuwe reviews en luisteraars krijgt, dan is dat goed voor de vindbaarheid van jouw podcast in de Apple podcasts app. Zo zijn er veel podcast-luisteraars die binnen de Apple podcasts app via de ‘Nieuw en Noemenswaardig’ lijst op zoek gaan naar nieuwe podcasts en met een hoop mooie reviews kan jij daar sneller tussen staan. Is jouw podcast meer voor een niche-doelgroep, dan zal je minder snel in deze ‘Nieuw en Noemenswaardig’ lijst terechtkomen, maar kan je wel naar bovendrijven als mensen specifiek op jouw onderwerp zoeken. Reviews kunnen de vindbaarheid van jouw podcast flink vergroten.
Daarbij dragen reviews natuurlijk bij aan het daadwerkelijk overhalen om jouw podcast te beluisteren. Als ze jouw podcast gevonden hebben en er staat bij dat het een aanrader is, dan zullen mensen sneller geneigd zijn jouw podcast te beluisteren.
Uitnodigen om een review achter te laten kan je uiteraard doen in de podcast zelf. Maar ook door mensen uit jouw (social media) netwerk te vragen een review achter te laten.
Tip 8: Zorg voor voldoende podcast-abonnees
Abonneren op jouw podcast-serie kan binnen alle podcast apps. Dus benoem dit ook in de opname van jouw podcast, zodat de luisteraars van de ene aflevering ook een notificatie krijgen als er een nieuwe aflevering wordt gepubliceerd. Ook het hebben van voldoende abonnees zorgt ervoor dat jouw podcast binnen een podcast app sneller gevonden wordt.
Tip 9: Nodig gasten uit zodat zij de podcast ook kunnen promoten
Twee mensen hebben een groter netwerk dan één. Allereerst is het superleuk om met 1 of 2 gasten een podcast op te nemen en zo met elkaar in gesprek te gaan. Maar een ander bijkomend voordeel is dat die gast ook weer een social media netwerk heeft en zo via dat netwerk jouw podcast kan promoten. Help diegene dan ook met input voor social media, zodat de drempel om jouw podcast te promoten zo laag mogelijk is.
Tip 10: Laat jouw podcast in een andere (populaire) podcast terugkomen
Dat heb je niet helemaal in de hand, maar als jouw podcast in een andere podcast wordt benoemd, bereik je ook weer die luisteraars. Het voordeel is dat die luisteraars dus al graag naar podcasts luisteren en dan ook getriggerd worden om jouw podcast te beluisteren. Hieronder zie je de statistieken van mijn podcast-serie Twijfelende Eierstokken. In maart had ik een flinke piek in het aantal luisteraars. Hoe dat kwam? Er was iemand te gast in de populaire podcast-serie ‘Damn, Honey’ die mijn podcast onder de aandacht bracht. Bam, een flinke stijging in het aantal luisteraars voor mijn podcast. Nogmaals, dit heb je natuurlijk niet helemaal in de hand, tenzij je ervoor kiest te adverteren in een andere podcast.
Benieuwd naar het
beste podcast platform?
Of andere vragen?